Gott nytt år!

FRAMTIDSPROFETSIA ala kola

He he, försöker kompensera för mitt långa blogguppehåll.
Har lite rast nu och inget bättre för mig än att blogga lite.
Efter min årskrönika känns ju en framtidsprognos lite lockande, jag ska göra ett försök.

Januari går nog fort fram, jag vill flytta in i min lägenhet nu, och innan jag vet ordet av det är det nog 1 februari och då går flyttlasset till nya lyan. Februari kommer bli full av lägenhetspyssel, målning, tapetsering och möblering. kul, kul, kul. Sen i mars fyller man ju år, är alldeles för ung för min ålder, hänger inte riktigt med, men jag börjar komma ikapp nu. Hoppas att jag även under början av året kommer få nya grejer till moppen, då jag blir tvungen att bända sönder min sits för att tanka min skönhet. Hon har fått stå stilla nu ett tag, vilket jag inte är så förtjust i, utomhus och allt, hon fryser och det blir kondens i tanken. Illa!
Till sommaren ska jag ha min första betalda semester på riktigt som jag tänker vara ledig på, det blir nog en hel del skoteråkning i Stockholm hoppas jag på och kanske kanske om jag har tur en lite solresa med, jag vill verkligen åka, men inte själv.
Kanske kan man även räkna med att få ett litet besök av hjärtevännen, det borde inte vara helt omöjligt.
Annars vet jag inte riktigt om 2008 kommer ha någon romans till mig, man kan ju alltid hoppas, men då finns risk för att man blir besviken.
Samarbetet med min PT kommer att fortskrida och förhoppningsvis går jag i mål lagom till sommaren.
Längre fram en till sommaren var visst lite svårt att sia...hmm det ser mörkt ut till hösten, det brukar inte hända så mycket.
Men jag skulle ju kunna lova mig själv att jag ska hitta på nåt kulig minst en gång i månaden med antingen mig själv eller gärna med någon kompis eller familjen, typ bio eller bowling. Skulle också mer än gärna vilja paddla kanot i sommar, det ska jag nog se till så att det blir av.

Vart tog vattnet vägen

Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi har blivit av med vårat vatten det här året, det är iallafall minst tredje gången på väldigt kort tid som vattenledningen går sönder, gatan fylls av vatten och vägarbetare och inne i våra kranar händer det inte mycket, ett slurpande ljud när man pressar ut dem sista dropparna.
Jag har alltid lyckats tajma in träning på dem tidigare vattenstoppen, så jag har duschat på fysiken.
Idag, nyårsafton, morgon, skulle till jobbet, stod naken i badrummet och vred om duschvredet, hände ingenting, inte en droppe. Som tur av fanns det lite vatten kvar i kranen så jag kunde skölja av ansiktet iallafall, lite vatten så jag kunde borsta tänderna. Hmm, men det blev yoghurt istället för gröt och vattnet i glaset vågade jag inte dricka upp, jag sparade det till senare.

Jag har en sjuk teori om dem jourhavande rörarbetarna som gnuggar händerna och kaschar in storkosa nu under nyårshelgen, för det blir ju storhelgstillägg och sånt. Så dem kanske inte lagar så ordentligt, utan vill att det ska gå sönder hela tiden. Jag kan säga att jag är enormt tacksam till att jag ska flytta till en annan lägenhet som förhoppningsvis har vatten 365 dagar om året.

Tack år 2007

Dags för en liten årskrönika ala Kola.
 I Januari, jobbade jag på mitt lilla dagis, kämpade med kosten och gick på bio och såg "Allt om min buske", min lilla hatförälske för Ola Rapace tog sina första stapplande steg. Tränade ganska så intensivt på fysiken och höll på att flytta från min andrahandslägenhet hem till syrran.
Februari, inneboende hos syrran. Jag följde let's dance slaviskt och kollade på FX på TV 6, Saltön och Livräddarna var också stora favoriter. Jag flirtade med en söt busschaufför, fast han flirtade inte riktigt tillbaka.
Mars förflöt framåt i sagta gemak, bowlade lite och tränade duktigt på fysiken. Fyllde år och var på ett föredrag med Sanna Ehdin på Lorensbergsteatern. Försökte även lära mig åka rollerblades, eller snarare lära mig bromsa på dem, har dock inte lyckats med detta än. I slutet på mars blev jag sjuk och fick avbryta lördagsstepupen.
I April hände inte så värst mycket, förrän i slutet då jag hastigt och lustigt fick hyra lägenheten under syrran i andra hand och jag satte igång med seriös renovering för att få lyan bobar.
4 Maj flyttade jag pick och pack från syrran, jag köpte en dator från dell och såg sista mannen på jorden på storans synthklubb. Syrran fyllde 30 och jag skrev en sång till henne som jag framförde x antal gånger den dagen, chockerade både släkt och vänner då ingen varken hört mig sjunga eller visste om min begåvning för att skriva låtar. I slutet på maj blev jag modell för en dag och tog massa fina bilder, som kostade en halv förmögenhet, men roligt var det och fina blev dem. Jag fick grymt bredband från TDC, så snabbt det var.
Juni började extremt bra med ett besök i Stockholm, det var Ayurvedakurs och skoteråkning. Jag och Makane åkte på stena line och kollade på arvingarna och jag flirtade med trubaduren, tyvärr inget gensvar.
Var o badade i fiskebäck och fick mammas allergispruta, för jag var så jäkla allergisk. Jag började så smått att jobba i hamnen.
Juli. Nu var det Ebba och Didrik och sommarkrysset som gällde på lördagarna och jag sommarjobbade i hamnen. Makane och jag hade en intensiv datevecka, då vi såg dem tre dagar på raken.
Augusti, det blev en del bad i Hovås med mamma och pappa, jag var även på en väldigt viktigt och betydelsefull anställningsintervju till ett jobb som jag fick.
September, jag försökte mig på att läsa Matte C, för att jag hade en liten förvrängd fantasi om att jag skulle klara av att bli flygledare. Jag var på en helt underbar spelning med Universal poplab på Sticky fingers. Jag var på bio med mamma och stödbarnen och kollade på Shrek 3. Började utbildning på mitt nya jobb.
I oktober gick moppen sönder, något fel var inte lätt att hitta och den lilla skönhet fick åka pappas bil ner till moppedoktorn i Kungsbacka. Var och bowlade lite med familjen, blev matförgiftad lagom till en jobbutflykt.
Det var mycket jobb, hann inte med så mycket mer, fick kylen lagad tillslut, då termostaten hade gått sönder.
I november köpte jag nytt kort på fysiken med kombinerat badkort på Valhalla, jag anlitade en PT och jag fick massage på jobbet. Jag åkte med mamma upp till hennes gamla klasskompis som skulle göra om hennes ring och förminska min.
I december hände det mycket. Jag fick lånelöfte på banken och var på en mängd visningar, jag hade semester en dryg vecka och tränade mycket med min PT. Det var fest på jobbet. Jag hittade en lägenhet som jag la bud på den fick jag inte, men sen hittade jag en till som jag la bud på och den blev min. Familjen firade jul i Branäs, jag stannade hemma och jobbade och firade jul hos min moster.

Ja, det var väl en liten snabb sammanfattning av mitt 2007.
Två stora viktiga händelser, nytt jobb och ny lägenhet. Bra investeringar, ny dator med grymt bredband från TDC och lagning av moppen, med ny förgasare går den bättre än vad den någonsin har gjort. Tappert försök blev matten som jag hoppade av efter några gånger, fixade inte både den och det nya jobbet.
Bästa musikaliska upplevelsen får bli Universal poplab på Sticky fingers tätt följt av Sista mannen på jorden.
Roligaste aktiviteten blir nog senaste bowlingen då jag var förvånansvärt bra samt alla slitsamma pass med min PT, han är värd varenda krona. Kärleken det här året vill jag helst tillägna min alldeles specialla lilla vän i Stockholm, han har mitt hjärta. Förälskelser detta året blir nog tyvärr min hatkärlek Ola Rapace, en liten hemlig kollega på mitt nya jobb och lite på min PT också, han är ganska så söt faktiskt, men lika upptagen och ouppnålig som Ola Rapace. Det lustigaste var nog att jag i början av året lovade mig själv just att jag skulle hitta ett nytt jobb och en egen lägenhet och så blev det också så. Undra vad jag ska bestämma mig för nästa år...hmm kanske bli miljonär eller nåt annat trevligt, kanske skulle jag vilja gifta mig med min kärlek eller iallafall bli förlovad, men det är lite långt från verkligheten, ungefär lika långt ifrån som miljonärsdrömmen.

Mini-influensa

Så, nu är jag redo, skulle bara spotta ut tandkrämen och ta av mig handuksturbanen.
Vilket dygn jag har haft, helt otroligt.
Jag vaknade igår, med känslan av att jag var proppmätt, vilket är konstigt, eftersom jag brukar vara hungrig när jag vaknar. Jag försökte ändå få i mig lite frukost...med största svårighet, hade ingen aptit och fick tvinga ner yoghurt och smörgås, kanske jag inte borde. Med en lätt känsla av illamående som jag ignorerade, gick jag upp till syrran, för hon hade frågat om jag ville åka med och kolla på rean. En liten situation uppstod med hennes stödbarn som inte alls var på humör för någonting, det slutade i skrik, ilska, bråk, krig och protester.
Efter många om och men slängde vi in ungen hos mamma och åkte till tapetaffären. Jag ville se om jag kunde hitta någon lämplig tapet som skulle passa som fondvägg i min nya lägenhet. Vi bläddrade i otaliga kataloger, men det finns ju så mycket att välja på. Jag tror jag vill ha något som går i brunt, gärna med metallic, lite pärlemoglimmer, medaljongaktigt.. blommor och blader är tydligen väldigt populärt nu också.
Vi bestämde inget, men skrev upp några kataloger som jag gillade och hörde oss för hur jag skulle få en pärlemorosaglimmrande vägg i klädkammaren, så nu vet jag precis vad jag behöver till den.

Syrran släppte av mig hemma hos mig och klockan var runt tolv, jag skulle jobba halv ett. Jag diskade upp min disk och satte mig framför datorn en stund och råkade känna efter hur jag mådde, när illamående gjorde sig påmind igen och jag kände mig svag och skakig. Tiden gick och jag satt kvar framför datorn, alla väskor packade och klara, hade tillochmed packat lunch och allt. Men jag förmådde inte att röra på mig. Rådfrågade en nära vän om hur jag skulle göra och om jag verkligen var sjuk. Han tyckte att jag skulle ta mig i kragen och gå dit, för det skulle förmodligen försvinna under dagen. Sen ringde min moster och ville diskutera min blivande halsduk som hon håller på att sticka. Jag insåg att jag varken skulle hinna eller orka gå till jobbet, trots dem goa pengar ett kvällspass ger men jag var inte bra. Jag ringde och sjukanmälde mig och gick och la mig och sov en stund. Tog det väldigt lungt hela eftermiddagen men allt efter vad tiden gick blev jag sämre och illamåendet försvann inte.

Vad var det här, kan väl inte vara vinterkräksjukan, för jag har ju inte spytt, fast det skulle nog kännas bättre om jag hade gjort det, men jag hatar det, hatar verkligen att spy, då ligger jag hellre stilla på soffan och väntar på att det går över. Ringde till syrran och bad henne köpa hem lite samarin. Jag frös som en tok, låg och huttrade under täcket i soffan, tog tempen och visst hade jag feber. 37,8 på en kall själ som mig, min normaltempratur ligger på mellan 35-36. Sakta men säkert rann all kraft ur mig och jag gick upp till syrran för att ta ett varmt bad, hon ville bara att jag skulle slinga hennes hår först, och det tog en bra stund.

Halvsatt och halvsov i badet i en halvtimme kanske, det var så varmt och skönt och luktade teetreeolja, jag inbillade mig att kraften skulle komma tillbaka och att det här var ett högst läkande bad, trots att jag blir rastlös efter fem minuter och syrrans badkar är stort och obekvämt, för man kan inte ligga skönt, det lutar nämligen inte sådär bekvämt i ryggen. Men när jag skulle upp ur badkaret trodde jag nästan att jag skulle svimma. Jag lyckades ta mig upp på toalettstolen och så satt jag där en stund, och andades och kämpade. Drog på mig tröjan, paus. Letade upp mina byxor, drog i genom benen. Paus. Tillslut samlade jag min återstående kraft, samlade ihop alla mina grejer och stapplade ut i vardagsrummet och slängde grejerna på golvet och mig i soffan. Flämtade. Jag var helt död, jag orkade inte ens gå ner till min lägenhet, jag måste vila.

Syrran satte på the beemovie, den var inte så himla bra, jag var inte imponerad, jag är inget stort fan av seinfeild.
När filmen var slut, samlade jag kraft, tog mina grejer och gick ner och la mig i min soffa. Kollade på You've got mail, love it, den är så gullig. Ettan sände den halv elva, konstig tid för en så bra film. Sa godnatt till min godevän och efter filmen så hade lite kraft kommit tillbaka till mig. Jag hade fått i mig lite yoghurt och 1,5 liter vatten och lite bröd. Jag somnade. Vaknade några gånger på morgonkvisten men gick slutligen upp vid nio, tog med mig lite frukost upp till syrran och kollade på den där råttfilmen..disney. Den var bättre än the beemovie.
Jag vågade knappt känna efter, men jag var mycket starkare idag och illamåendet var borta. Kraften hade återvänt som av ett mirakel, febern var borta. Vad hade hänt?! Symptomen jag hade igår var ruskigt lika influensasymptomen, som min kompis hade fått för en vecka sen, och jag kände igen samma känsla från när jag hade influensan för två års sen när jag var uppe i stockholm..eller var det tre..hmm låter det vara halvt osagt.
Hade jag haft så bra immunförsvar så att det eländiga viruset eller baskilusken som angrep mig igår hade blivit besegrad och satt i förvar. Vad som än hände, är jag evigt tacksam. Det verkar som jag kan jobba på nyårsafton.

Nu ska jag gå ner och hänga min tvätt.

Tåg mot göteborg...

Jag småsprang till stationen i dagens regn och blåst, håret var fortfarande blött efter duschen, någon mössa eller vantar hade jag inte hunnit dra på mig. Jag slängde oroliga blickar på klockan som visade fem i ett.
Med någon minut i marginal stannade jag upp på perrongen och lutade mig mot en stolpe, varm av min raska språngmatch hade jag knäppt upp jackan och lät kalla regdropppar slå mot min panna.

"Tåg mot Göteborg..." och sen då, vad sa hon, rösten i högtalaren på Mölndals station skrålade. Jag hörde verkligen inte, sa hon att det var inställt, nä, det kunde hon väl inte sagt, jag tyckte att det slutade på minuter.
Sa hon kanske "Tåg mot Göteborg försenat några minuter"?! men tåget är ju mer eller mindre alltid försenat några minuter, det är väl ingenting dem skrålar om i högtalarna varenda gång. Tänk om det inte kommer något tåg. Paniken sköljde över min kropp och jag letade efter flyktvägar, trots att jag inte vågade gå från perrongen i risk om att tåget då skulle susa förbi när jag var halvvägs upp i rulltrappan. Fyrans spårvagn stod på andra sidan motorvägen, så nära men ändå så långt borta, det skulle ta kanske 3-4 minuter för mig att ta mig dit, och i spårvagnens gemakliga takt med 17 stopp på vägen fram mot korsvägen skulle jag garanterat inte komma i tid.

Iskallt stod jag kvar och hoppades, höll tummarna och stirrade blint på spåret i väntan på ljuset från strålkastarna från pendeltåget, klockan var 13.05 och jag skulle befinna mig på jobbet 13.30. Jag måste hinna, jag måste hinna, klart jag hinner, tåget kommer snart. Ska jag ringa och säga att jag blir försenad?!
Tillslut rullade tåget in på stationen och jag kunde slappna och andas ut. Helt lugn var jag inte och jag kunde inte riktigt sjunka ner obekymmrat i tågsätet, jag hoppades innerligt att en spårvagn skulle dyka upp på drottningtorget samtidigt som mig som kunde ta mig vidare till ullevi norra.

Turen var på min sida, men vilket oväder som härjade över göteborg, det var tillomed svårt att småspringa i blåsten som rådde på drottningtorget, där stackars göteborgare kämpade med sina paraplyer.
Stapplade in på jobbet, ruffsig i håret och hyffsat blöt, men i tid.


En annan dag

Annandag jul, vad är det för mening. Känns inte denna helgdag helt meningslös. Jo, jag vet att svenska folket vill vara lediga så länge som möjligt, men ingen annan storhelg har denna annandag. Borde vi inte ha annandag nyår och annandag midsommar och annandag påsk. Himla löjligt namn också. Säkert skapad för att vi ska kunna festa i dagarna tre som dem gamla vikingarna, eller supa oss så redlösa på julafton att vi behöver två dagar på oss att hämta oss. Och handeln jublar för mellandagsrean startar och trötta svenska folket rusar ut och knör runt på elektronikkedjorna för att få tag i den billigaste gpsen som redan var slut fem minuter innan dem öppnade.
Jag, arbetande nykterist tackar dock för den extra helgdagen som gör att det kommer klinga extra i kassan i slutet av januari.

Personlig tränare

Japp, äntligen har jag en, som jag har längtat. Han är naturligtvis en av dem bästa, rätt så söt, lagom vältränad och enda sen jag såg honom förra året på ett föredrag, så bestämde jag mig för att han skulle bli min..PT alltså.
Så nu är jag i full gång, vi har haft fem träffar, varav en test gång och fyra träningspass.
Så nu kämpar jag med två olia gymprogram som jag gör om vartannat, med en till två "vilodagar" emellan.
Tyvärr har det blivit lite mer vila nu än annan träning under julen, just på grund av att jag jobbar som jag gör och nästan allt är stängt igår och idag.. tex.

Det känns kul, och jag känner mig motiverad och inspirerad. Det känns som jag har blivit lite starkare..men det är nog bara muskelfibrerna som samlat trupperna och fattat vad det är vi håller på med.
Målet med det hela, ja att bli starkare såklart, att kunna klara av att göra några riktigt fina armhävningar faktiskt, en minut plankan utan större problem, fastare finare kurvor, hade ju inte gjort något om man hade loosat lite fat också. Har nog inte helt och sanningsfullt kunnat hålla diet över julhelgen även om jag inte har proppat i mig pepparkakor, inte en enda faktiskt. Men det har blivit en del praliner ska jag erkänna och en och annan skumtomte.

Men nu blir det nya tag, ska bara se till att komma till en affär idag eller imorgon, så jag kan köpa hem lite trevlig mat igen. Idag hmm jobbigt när man glömmer bort vad man ska skriva...Idag ska jag försöka träna lite efter jobbet hemma iallafall, har fått speciella kroppsviktscirklar man kan plåga sig med hemma, skitroligt.

Japp, framtiden ser ljus ut!

God Jul

Det gjorde inget att det regnade när jag i gemaklig takt begav mig till tåget, konstaterade att jag gett mig av i god tid och att inte så många andra mölndalsbor var ute och flanerade vid åttasnåret på juldagen. Konstigt, inte speciellt, jag hade också gärna legat kvar och snusat i sängen, så gärna. Jag råkade bli sittandes framför datorn kollandes på lite film, somnade vid ett.
Julafton passerade tämligen smärtfritt med jobb större delen av dagen och en liten julsupe på kvällen hemma hos min moster. I julklapp fick jag en broderad duk av min farmor, en bok och strumpor av min faster, en ängel och pengar av min moster, en draklampa, krämer, läppglans och fotvårdsbehandling av mamma, bromsskivlås, rengöringsborstar till moppen, trisslotter, osthyvel och ostkniv av min morbror och slutligen citronolivoja av syrran...det var nog alles. Jag måste ha varit ganska snäll i år, he he. Äh, det är klart jag är alltid supersnäll.

Liksom för två år sen när jag lyckades på fjärde försöket att ta mitt körkort dagarna innan jul, så hände det igen, en stor omskakande händelse som kommer att förändra mitt liv på många sätt hände. Jag köpte en lägenhet i bifrost, 1,5 rum och kök, 40 kvadratmeter. Det känns spännande, skrämmande, läskigt, roligt, skönt och nervöst, ungefär som när jag tog körkortet. Jag flyttar in den 1 februari om allt går som det ska, det vill säga om jag får lov att bli medlem i bostadsrättföreningen Täckdiket 3. Äntligen får jag igen ett förråd att stoppa in min lilla rosa skönhet i.

Och när hon ändå kom på tal så kan jag ju lika gärna beklaga mig lite över att min sits har gått i baklås, så jag inte kommer åt tanklocket, så att jag inte kan tanka, vilket gör att moppen står utanför mitt köksfönster nytvättad och inbäddad i sitt täcke, redo att ställas in för vinter. Pappa gjorde ett tappert försök att massakera låset i lördags, så nu har jag inte längre någon låskolv att vrida om utan bara ett tomt skrikande hål. Sitsen bangade dock inte en millimeter, den sitter lika fast med eller utan låskolv. *suck* Nästa steg blir kofot, vi får bända upp sitsen, pajja den totalt. Men om jag minns rätt så kostar inte sitsen så hemskt mycket runt 300 eller nåt, hoppas man får med låset.

Skulle jag kanske ha delat upp detta inlägg i tre... jag känner att jag är ganska dålig på det här med kateogerier ändå, det verkar inte som om dem funkar så himla bra ändå, dem där länkarna, har aldrig lyckats få dem att fungera iallafall. Jag vet att jag inte har skrivit sen i oktober, jag vet inte om man ska ursäkta sig eller lova någonting om vidare inlägg. Jag tycker att det är roligt att blogga. Och jag har säkert haft många oväsentligheter att skriva om, inspiration ja, tid alldeles säkerligen men det är något som står i vägen mellan mig och en framgångsrikt uppdaterad blogg. Lättja, nä jag vet inte. Men nu kom jag på en annan sak jag måste berätta...
Ska han kanske få ett eget inlägg...hmm tänker.. jo det ska han.

RSS 2.0